Verdens første matsvinn-app lansert i dag den skal eliminere svinn i alle norske butikker

NY TEKNOLOGI: Mobilappen Spot On skal gjøre at matbutikkene slipper å kaste så mye mat. Foto: Spot On.

Den nye mobilapplikasjonen Spot On sikrer deg kupp i det du går inn i butikken. Formålet er å redusere 130.000 tonn med matsvinn i norske matbutikker, i tillegg til svinn i andre bransjer, skriver selskapet i en pressemelding.

Av: Sandor Dahl   2020-09-22 12:54:12 
  Sist oppdatert 2020-09-22 13:13:18 

I dag lanseres den nye norske mobilapplikasjonen Spot On. Dette er verdens første app som gir deg mulighet til å gjøre utrolige gode kupp i diverse bransjer som du vanligvis kanskje ville gått glipp av. 

Målet med den nye mobilapplikasjonen Spot On er å redusere 130.000 tonn med matsvinn i norske matbutikker – med bare et mobilklikk. Den nye Spot On-appen skal hjelpe dagligvarebransjen med å ikke kaste mat forgjeves. Forbrukeren vil kunne kartlegge matvarer i dagligvaren som er i ferd med å gå ut på dato for så å kunne kjøpe produktene til sterkt reduserte priser.

– Dette er en helt ny teknologi og sømløs plattform. Spot On skal være en viktig bidragsyter for at regjeringens mål skal bli nådd. Vi mener at målet kan oppfylles langt tidligere enn 2030 med riktig teknologi og atferdsendringer, sier Bent Sondre Nielsen, gründer og daglig leder.

Etter nærmere to år med innsamling av data og utvikling av teknologien, er de klare til å lansere løsningen.

Appen, som aktiveres i det man går inn i dagligvaren, skal også vise butikkens egen kundeavis og kjedens egen hjemmeside. I det man forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On. Appen fremstår i butikkens design, farger og logo, og lagrer ingen opplysninger.

– Matsvinn er ikke unikt for Norge, og det vil derfor være naturlig å rulle ut vår unike løsning også til utlandet. Vi er allerede i dialog med sentrale aktører i en rekke land, påpeker Nielsen.

– Det har til nå vært en spennende og lærerik reise, men nå er vi klare. At vi skal få muligheten til å eliminere matsvinnet, spare miljøet, spare lommeboka til forbrukeren og ikke minst redusere svimlende høye tall innen dagligvarehandelen, er helt utrolig.

Så langt har over tusen aktører fra ulike kjeder blitt aktivert i løsningen, men det jobbes kontinuerlig med å få på plass flere avtaler nå som løsningen er klar. Foreløpig kan man se kun kjedenes kundeavis og hjemmeside.

De nedprisede varene vil bli lagt inn fortløpende.

– Alle bransjer som har svinn, og heller vil selge varene enn å kaste, er aktuelle, sier Nielsen.

Spot On samarbeider med Innovasjon Norge, Studio X og Matvett.no, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge.

– Teknologisk utvikling og innovasjon er viktige faktorer for å redusere matsvinnet, både i matbransjen og forbrukerne. Vi følger spent med på utviklingen av løsningen som Spot On Shop jobber med og håper den vil bli godt mottatt som et nyttig verktøy for både butikk og forbrukere, sier kommunikasjonssjef i Matvett.no, Anne Marie Schrøder i meldingen.

Bedriften satser på å endre nordmenns handlevaner og dagligvarehandelen med slagordet «Du skal selge de bæra du har, ikke kaste dem».

Dette er myntet på Petter Stordalens kjente sitat, med noen modifikasjoner. Stordalen kjenner godt til konseptet og appen og har godkjent bruken av sitatet.

– Det har til nå vært en spennende og lærerik reise, men nå er vi klare. At vi skal få muligheten til å eliminere svinnet, spare miljøet, spare lommeboka til forbrukeren og ikke minst redusere svimlende høye tall innen varehandelen, inkludert matbutikker, er helt utrolig gøy, og noe vi virkelig brenner for, avslutter Nielsen. 

- - - - ANNONSE - - - -