TV-anmeldelse av «Martine vil bli politi»

I TV2s nye serie på Sumo får influencer Martine Lunde, en sjanse til å se hvordan politiyrket er. Foto: Skjermdump fra «Martine vil bli politi».

– God Kveld Norge-redaksjonen har gjort et godt stykke arbeid med denne serien jeg sitter igjen underholdt og har ingenting å utsette på noe av dette, jeg er i tillegg mektig imponert over Lunde.

Av: Kristian Eik, serieanmelder i Avisa-Vest   2021-03-28 18:18:57
  Sist oppdatert 2021-03-28 19:57:45

Det var med blandede følelser jeg satt meg ned for å se de 11 episodene i serien «Martine vil bli politi» der vi møter blogger og B-kjendis Martine Lunde (25), som etter å ha fortalt til God Kveld Norge på Tv2 at hun gjerne kunne tenkt seg å bli politi om hun ikke var blogger. I serien følger vi Lunde igjennom 11 episoder der hun blir satt på prøve i et lite utsnitt av det man må igjennom i bachelorutdanningen på Politihøyskolen (PHS).

Alt i alt så er jeg imponert over at Lunde bestod mange av de oppgavene hun kom seg igjennom. Serien viser en ung kvinne som utfordrer seg selv på mange punkter, mot alle odds og det mange ville forventet av en blogger som henne. Min konklusjon er at serien bekrefter at Lunde er blant en «egen mennesketype» som passer bedre i det man kaller «menneskeyrker» enn i den ganske krevende politistillingen. Selv om «man må jobbe med mennesker» i politi-yrket, så er ikke det sånn sett et «tradisjonelt menneskeyrke».

Det er klart at Lunde har alle muligheter og forutsetninger for å kunne bestå politihøyskolen som alle andre, og hun har vist evnen til å «ta seg sammen» og kommet seg igjennom krevende oppgaven som ikke alle er forunt å takle. Hun viser pågangsmot, og det er ikke tvil om at hun ville ha kunnet komme seg igjennom de fleste oppgavene hun ikke bestod i denne serien, hadde hun fått mer tid. Hun fikk en smakebit av politiutdannelsen, og fikk ofte lettere krav enn i de faktiske oppgavene. Hun sier selv at hun ikke er i god fysisk form, men ikke mindre enn forventet av en feminin blogger-type som henne.

Lunde fortjener diplomet hun får for sin innsats, og vi er vitne til en modningsprosess idet hun vokser på store utfordringer. Det er en underholdene serie, og personlig så syns jeg det er interessant å se bekreftelse på nettopp hvorfor det ikke er flere kvinner i politiutdannelsen. Bombegruppen har for eksempel aldri hatt kvinnelige søkere, og har det per nå heller ikke. Når vi ser hvordan Lunde takler oppgaven, så forstår man mer av hvorfor. Nå hun ikke representativ for alle kvinner, men så er det noe å tenke på at vi er det mest likestilte landet i verden, og har hatt likestilling siden 70-tallet, og har for lengst oppnådde et likestilt samfunn, men allikevel er det en kjønnsmessig asymmetri i samfunnet. Faktisk, så er det slik at man nettopp i Norge har større kjønns-segregert arbeidsmarked enn mange sammenlignbare nasjoner, som man kaller for «likestillings-paradokset».

Dette er noe som tas indirekte opp i denne serien, der politiet ved flere tilfeller påpeker at de har få kvinner i bachelorutdanningen på Politihøyskolen – men ønsker mer. Jeg undrer meg hvorfor dette er et så dypt ønske, å presse på for en kraftigere påtvunget likestilling. Man er etter min mening i ferd med å gå fra «likestilling» til «kvinnelig særstilling», og det er dette som er faren; at man justerer på kravene for kvinner nettopp for å jevne ut en statistikk som tvert imot å gå mot 50-50, heller kjønns-segregerer seg ytterligere. Derfor er det mange ideologer som nå sier at «likestillingen går i feil retning». Tvert imot, har man oppnådd likestilling, men kjønnene har aldri valgt mer forskjellig.

Jeg mener at denne serien, produsert av God Kveld Norge, belyser nettopp hvorfor det er slik. Feminine kvinner som Lunde passer ikke til disse yrkene, så hvorfor skal man presse på for at de skal innta slike yrker? Jeg vil ikke utsette noe på om hun søker seg inn på politihøyskolen «om noen år», som hun avslutningsvis sier at hun ikke er fremmed for, og jeg vil bli imponert om hun består, og all respekt om det skulle bli utfallet. Men er det dette som faller henne naturlig?

Dette kan det bli en interessant samfunnsdebatt av, og sånn sett er dette et interessant innspill. Serien er også godt underholdende. God Kveld Norge-redaksjonen har gjort et godt stykke arbeid, og jeg sitter igjen underholdt og tankevekket. Jeg har ingenting å utsette på noe av dette, og er mektig imponert over Lunde.

Konklusjon: Terningkast 6.

Enig med vår anmelder? Si din mening under.

- - - - ANNONSE - - - -