Feilparkerte EL-løperhjul oppleves frustrerende, hindrer fremkommelighet og kan i de verste tilfeller lede til skader eller farlige situasjoner for andre trafikanter.
Av: Sandra Andersen | 2021-02-03 16:24:40 |
Sist oppdatert 2021-02-03 16:24:41 |
Pilotprosjektet evaluerer bruken av parkeringsstativ i Oslo og oppmalte parkeringsplasser i Trondheim og Oslo. Videodata viser at begge tiltakene har god effekt; over halvparten av elsparkesyklistene som avslutter turen i testområdene, parkerer i eller nær parkeringsløsningene i etterperiodene. Dedikerte parkeringsområder ser ut til å ha en god effekt, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi).
El-løperhjuloperatøren Voi: – Vi ønsker handling fra politikerne
– Det skjer en revolusjon i måten vi beveger oss på i byrom, samtidig som det oppstår arealkonflikter. Dedikerte arealer er en viktig del av løsningen og viser at folk parkerer bedre når vi har disse, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi i en pressemelding.

I Bergen, Trondheim, Stavanger og Oslo har det vært mye debatt rundt el-løperhjul og feilparkering.
Gjerde oppfordrer nå politikere og myndighetspersoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger til å intensivere arbeidet med å regulere mer arealer til parkering for mikromobilitet.