Telenor: – 1 av 3 nordmenn har opplevd telefonsvindel

– Svindelanrop er et økende problem. I desember blokkerte vårt sikkerhetssenter over 1,3 millioner svindelanrop. Til tross for at vi stanser enormt mye, er det fortsatt mange som utsettes for svindel. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge. Foto: Telenor.

Onsdag forrige uke ble nordmenn utsatt for en svindelstorm. I løpet av kvelden og natten ble det gjennomført omtrent 200.000 svindelanrop.

Av: Sandor Dahl   2021-01-19 10:47:45 
  Sist oppdatert 2021-01-19 10:51:08 

Det var nordkoreanske numre som ble misbrukt. Denne typen svindelanrop kalles gjerne «wangiri». Det japanske uttrykket betyr «ett ring og kutt». Svindlerne legger på tidlig og ønsker å trigge nysgjerrigheten din. Når du ringer tilbake, går taksameteret. I samarbeid med Hiya lanserer Telenor nå en ny løsning som varsler om potensielle svindelanrop, det skriver selskapet i en pressemelding tirsdag.

– Slike svindelstormer går i sykluser, men det som skjedde på onsdag var spesielt. Når så mange anrop kommer samtidig indikerer det et målrettet angrep på nordmenn. Det er alvorlig og vil bli politianmeldt, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor Norge og legger til:

– Våre tall viser at mer enn 8.000 nordmenn har ringt tilbake. Normalt sett er det omtrent 7-8 prosent som ringer tilbake. I dette tilfellet er antallet lavere, så det er tydelig at nordmenn har blitt mer oppmerksom på svindelanrop. Mange er likevel for høflige og naive når de besvarer ukjente anrop.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Telenor, sier mer enn 1 av 3 at de har opplevd telefonsvindel. 17 prosent sier at de også har opplevd flere svindelforsøk under koronaepidemien enn før.

Går sammen for å forhindre svindel

– Svindelanrop er et økende problem. I desember blokkerte vårt sikkerhetssenter over 1,3 millioner svindelanrop. Til tross for at vi stanser enormt mye, er det fortsatt mange som utsettes for svindel. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge i pressemeldingen.

Telenor inngår nå et samarbeid med Hiya, et amerikansk teknologiselskap som har utviklet avanserte metoder for å både forhåndsvarsle og hindre svindelanrop.

– Svindelanrop er et globalt problem, og vi gleder oss over at vi nå slår kreftene sammen Telenor og legger til et ekstra beskyttelseslag. Ved å kombinere vår teknologi med deres kompetanse og rekkevidde, vil vi ligge ett skritt foran svindlere og sikre økt trygghet for Telenors kunder, sier Kush Parik, Chief Operating Officer i Hiya.

– Når mer enn en tredel forteller at de opplever telefonsvindel er det alvorlig. Svindlerne blir stadig mer sofistikerte og utnytter avanserte metoder for å maskere sine hensikter. Derfor har vi utviklet Telenor-tjenesten «Se Hvem» til å bli en mer intelligent tjeneste, hvor maskinlæring utnyttes for å oppdage og hindre svindelanrop, sier Brown avslutningsvis.

- - - - ANNONSE - - - -