Suksess-serien «Toll» kommer tilbake til TV2: – Gir et sjeldent innblikk sier programredaktør

TV 2 Tollerene

Se en snikktitt fra sesong 2 av «Toll» i videovinduet over. Video med tillatelse fra TV2.

Etter stor suksess med første sesong, er TV 2 tilbake med en ny sesong av «Toll». Med koronapandemien som bakteppe, og en verden i krise, får vi et unikt innsyn i en hverdag ukjent for de fleste av oss, opplyser kanalen i en pressemelding.

Av: Sandor Dahl   2021-02-24 14:30:02 
  Sist oppdatert 2021-02-24 14:35:13 

– Første sesong av «Toll» ble en hit, med et snitt på 622.000 seere per episode. Det var utrolig gøy å se og høre hvordan serien ble en «snakkis», som leverte solid både på tv-kanalene og strømmetjenesten vår, sier TV 2s programredaktør Kathrine Haldorsen, som håper seerne vil la seg begeistre og fascinere også av den nye sesongen.

– Gir et sjeldent innblikk

Haldorsen peker på flere grunner til at serien slo så godt an.

– «Toll» ga et sjeldent innblikk i hverdagen til en yrkesgruppe som de fleste av oss ikke kjente så mye til fra før, men som viste seg å by på et enormt spenn – fra avsløringer av hardbarkede kriminelle smuglere, til håndtering av dem som mer eller mindre uvitende har fått med seg en flaske vin for mye over grensen, videre til alle de utrolige tingene av både lovlig og ulovlig art som folk får tilsendt i posten fra utlandet – for å nevne en liten bit av det. I tillegg bød menneskene i Tolletaten på både seg selv og arbeidsoppgavene sine på en måte som gjorde at seerne samlet seg om serien, sier programredaktøren.

Programredaktør Kathrine Haldorsen i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2.

– Samtidig er det å være med på å vise hvordan en statlig organisasjon som Tolletaten utfører sitt oppdrag på vegne staten Norge og alle oss som bor her, er en del av TV 2s samfunnsoppdrag, sier Haldorsen.

– Verdsetter åpenhet

I Tolletaten er man meget godt fornøyde med prosjektet.

– I serien får Tolletaten vist fram samfunnsoppdraget og den fantastiske innsatsen våre ansatte gjør hver dag. Prosjektet har vist oss at åpenhet verdsettes av både publikum og egen organisasjon. En rekordutvikling av omdømmet til Tolletaten det siste året, er bare et av flere positive resultater serien har bidratt til, sier Kim Gulbrandsen, kommunikasjonsdirektør i Tolletaten.

Kommunikasjonsdirektør i Tolletaten, Kim Gulbrandsen. Foto: Tolletaten.

I sesong 2 av serien møter vi flere av aktørene fra første sesong, i tillegg til noen nye steder. Svinesund, Oslo lufthavn, Østlandsterminalen, Tollaboratoriet, Magnormoen, Sandefjord, Flisa og Alnabru er steder vi møter Tolletatens ansatte i denne runden.

Sesong 2 er produsert under koronapandemien. Verden står i en stor krise og alle tollernes hverdag er på mange måter snudd på hodet.

Bidrar til å holde hjulene i gang

– Denne sesongen viser også en viktig dimensjon av Tolletatens samfunnsrolle. Ivaretakelse av den nasjonale forsyningssikkerheten har vært kritisk under pandemien. For at Norge skal holde hjulene i gang, er vi avhengige av en effektiv flyt av varer over grensen, samtidig som vi håndterer nye trusler som falske medisiner og smittevernutstyr uten tilstrekkelig beskyttelse. Men selv om mye av arbeidshverdagen har endret seg for tollerne det siste året, er også mye ved det gamle, sier Gulbrandsen.

– Vi kommer til å se en god variasjon i tollernes utfordringer også i kommende sesong. Vi gleder oss til å vise frem enda mer av hvem vi er, hva vi gjør og hvorfor Norge trenger en tolletat, sier kommunikasjonsdirektøren.

«Toll» har premiere på TV 2 Sumo og TV 2 Zebra mandag 1. mars. Sesongen består av 21 episoder, og nye episoder publiseres mandager, tirsdager og onsdager. 

- - - - ANNONSE - - - -