Statens vegvesen Lanserer ny teoriprøve: – Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal

NORGE: (Avisa-Vest) – Statens vegvesen utvikler i disse dager et helt nytt teorisystem som som enkelt skal kunne brukes for alle slags førerkort. Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal. Håpet er bedre sjåfører og færre ulykker.
Av: Sandor Dahl   2020-07-31 11:20:11 
  Sist oppdatert 2020-07-31 11:25:40 

Prosjektet startet i fjor høst og nå meldes det at det ikke lenge igjen til det nye systemet er klart, og en ny teoriprøve kan lanseres.

– Grunnen til overgangen er først og fremst et teknisk behov for oppgradering. Det gamle systemet har liten fleksibilitet. Med et nye kan man arbeide enklere og mer effektivt, forteller Karsten Nikolaisen hos Statens vegvesen.

Dinside melder nå at systemet er ferdig utviklet og vegvesenet skal være i sluttfasen med testing, og at systemet ventes å bli satt i produksjon i starten av september.

Krever at du leser pensum for å bestå prøven

Ifølge Statens Vegvesen skal det nye systemet, som kalles eTeori, skal kunne brukes for alle slags førerkort.

Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal, og at vi dermed får både bedre sjåfører og færre ulykker.

Slik systemet er nå, med flere valg der ett er riktig, kan vi med flaks klare teoriprøven uten å lese og uten å kunne det som er nødvendig for å være en trygg medtrafikant, mener Vegvesenet.

– Det nye systemet legger opp til en mye større variasjon i oppgaver og spørsmålsstilling. Denne uforutsigbarheten vil også gjøre det mer lønnsomt å lese hele pensum, fremfor å bare øve seg på å bestå prøven, sier Prosjektleder Gunn Marit Høistad i Statens vegvesen.

Målet med det nye systemet er også å kunne forhindre juks.

I 2018 besto under halvparten av de som gikk opp til teoriprøven. Tre år tidligere var tallet 62 prosent. I 2018 ble 42 personer også tiltalt eller domfelt for juks på teoriprøven ved Larvik trafikkstasjon, ifølge NRK.