Posten har fått sin første 26 tonns elektrisk lastebil.

Postens nye konserndirektør Hans -Øyvind Ryen (t.v.) og salgsdirektør Lars B. Sand i MAN Truck & Bus Norge foran den nye el-lastebilen som skal erstatte en tilsvarende dieselbil. Foto: Posten.

Mandag tok Posten i bruk en elektrisk lastebil som er tre ganger større enn den største elektriske bilen selskapet har hatt så langt.

Av: Sandor Dahl   2021-02-10 11:17:21 
  Sist oppdatert 2021-02-10 11:17:22 

– Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent, slår selskapene fast i en pressemelding.

Den nye 26-tonns el-lastebilen fra MAN skal ha sitt hjem på Østlandsterminalen i Lørenskog, der den skal erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy og kjøre pakker og gods til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum.

Mandag tok Posten i bruk sin største elektriske lastebil på 36 tonn (t.h.) – 10 år etter at den aller første elektriske postbilen (t.v.) ble tatt i bruk. Foto: Posten.

God rekkevidde

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første selskapet leverer av denne størrelsen i hele Europa. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.

– Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B. Sand.

- - - - ANNONSE - - - -