Politisk bråk rundt salget av Bergen Engines: – Vi ønsker ikke å involvere oss i diskusjonen svarer selskapet

Etter at det ble klart tidligere denne måneden at Rolls Royce selger Bergen Engines til russisk-eide TMH International har det vært rimelig høy temperatur i det politiske landskap. – Situasjonen vi nå står overfor, er svært alvorlig og kan i ytterste konsekvens svekke vår beredskap sier stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (FrP) ovenfor BT.

Av: Sandor Dahl   2021-02-26 13:59:56 
  Sist oppdatert 2021-02-26 13:59:57 

4. februar 2021 meldte motorvirksomheten Rolls Royce at de selger Bergen Engines til russisk-eide TMH International. 

– TMH er et solid og robust konsern, og jeg er overbevist om at salgsavtalen vil være positivt for både Bergen Engines sin virksomhet og våre ansatte, sa administrerende direktør Jon Erik Røv i Bergen Engines AS i pressemeldingen.

I etterkant av denne kunngjøringen har det kommet frem flere avsløringer deriblant at på kundelisten til Bergen Engines står nemlig det norske Sjøforsvaret. Motorfabrikken på Hordvikneset utenfor Bergen leverer motorer og service for flere kystvaktskip. I tillegg har selskapet ansvaret for vedlikehold av motorene på det norske spionskipet «Marjata», har BT/E24 avslørt

Flere politiske partier har vært bekymret til salget for TMH International sine tette bånd til det russiske regimet en av de er stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (FrP). Han har krevd svar fra Forsvarsministeren på hvordan regjeringen-Solberg skal håndtere dette for å ivareta norsk sikkerhet.

For i den siste trusselvurderingen fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST), E-tjenesten og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) som kom nylig, blir utenlandske oppkjøp av strategisk infrastruktur utpekt som en trussel mot rike.

– Situasjonen vi nå står overfor, er svært alvorlig og kan i ytterste konsekvens svekke vår beredskap og skade relasjonene til våre allierte, sier Tybring-Gjedde til Bergens Tidende.

Tybring-Gjedde er andre nestleder i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget. 

– Jeg ser ikke bort ifra at alvorlighetsgraden og tyngden av denne saken vil kunne tvinge fram et mistillitsforslag, heter det videre.

Stortingsrepresentant sier det er en «sikkerhetspolitisk katastrofe» at regjeringen ikke har gjort noen risikovurdering før salget av Bergen Engines til russisk-eide TMH International.

– Sikkerheten er ivaretatt

– Vi er i gang med å se på om det er grunn til bekymring, så gjør vi de vurderinger vi skal med sikkerhetsloven i bunnen, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NRK på Dagsnytt 18 onsdag.

Dette er noen av vurderingene som nå gjøres i Forsvarsdepartementet, ifølge ministeren:

– Er selskapet en hovedleverandør eller underleverandør, har det en status som gjør at det kommer innunder sikkerhetsloven sine regler? Er det kritisk teknologi for oss? Har vi sikret oss de kontraktene, sånn at vi har tilgang på den teknologien, og sånn at den er skjermet for folk som ikke skal ha tak i eller kunnskap om den, det er det som ligger i vurderingene vi gjør nå.

– Sikkerheten rundt E-tjenestens fartøy er selvsagt ivaretatt, sier statsråden og han minner om at selv om Bergen Engines er et selskap som har levert betydelig materiell til Forsvaret, er Forsvaret en liten kunde hos motorfabrikken.

– Det er et selskap som har levert 7000 motorer og 5000 av motorene er nå i drift og de driver med vedlikeholdstjenester på dem, sier Bakke-Jensen til statskanalen.

Transaksjonen er godkjent av styrene i både Rolls-Royce og TMH, og skal i utgangspunktet sluttføres i løpet av andre halvår i 2021 opplyste selskapene i den felles pressemeldingen som ble sendt ut.

Vil ikke kommentere bråket 

AV har vært i kontakt med Bergen Engines for en kommentar til bråket rundt salget. I en sms til Avisa-Vest skriver pressekontakt for Bergen Engines, Merethe Fjeldstad:

– Vi ønsker ikke å involvere oss i den pågående politiske diskusjonen rundt salget.

- - - - ANNONSE - - - -