Debatt:

Når skal vi få bukt med sexisme på beina?

Hva kommer det av at kvinnelige karakterer i film og TV så ofte sees med høyhælte sko, selv når arbeidet de skal utføre krever praktisk fottøy?

Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av Avisa-Vests kommentatorer, redaktør og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Mange kvinnelige hoved- og bikarakterer blir ofte sett med høye hæler. Praktisk fottøy er faktisk en sjeldenhet når kvinner på film og TV skal redde verden. Hva kan være årsaken? Ligger det en nedvurdering av det kvinnelige kjønn til grunn, eller er det bare snakk om menn som ikke forstår kvinner? Er det en tanke om at kvinner må feminiseres dersom de inntar jobber som tradisjonelt har vært maskuline? Eller er det nok et eksempel på den utbredte seksualiseringen av kvinnekroppen?

Symbol på feminitet

Jeg har hørt blant venninner av meg at høyhælte sko rett og slett ikke er gode å gå i. Jeg har også blitt fortalt at det er nesten umulig å løpe i dem. Da blir det ganske uforståelig at nesten samtlige kvinner i tv-serier og filmer bruker dem, og da er det ikke bare snakk om i festlige anledninger eller i en profesjonell kontekst. Det er ute i felten som etterforsker (Cindy Sampson fra Private Eyes, Kate Beckett fra Castle og Angie Harmon og Sasha Alexander fra Rizzoli & Isles i situasjoner hvor det ser absurd ut.

Til dere som sier at nei jeg vil ikke se på serien om kvinnen ikke er sexy, skjerp dere og til dere som er så opptatt av at alt skal være riktig, kan vi jo like godt utsmykke mennene med høye hæler også. Fordi menn i det niende århundre i Persia brukte slike sko lenge før kvinner, da sko med høye hæler gjorde det lettere å ri. Rundt 1590 ble høye hæler populært i Europa, og da ikke bare for hesteridning, men også på grunn av status. Å fremstå høyere enn det man faktisk var signaliserte status i en tid der mange menn var lave, og slik ble maskulinitet knyttet opp mot kroppshøyde. På 1700-tallet tok kvinner dem i bruk, hovedsakelig for å bli likestilte menn og for å fremstå mer maskuline.

Elizabeth Semmelhack, en kurator for skomuseumet Bata Shoe museum i Toronto, slår fast at mennene sluttet å bruke slike sko på 1800-tallet. Der mennene ble sett på som rasjonelle og utdannet, ble kvinnene definert som irrasjonelle, sentimentale og ikke villig til å ta til seg lærdom. Måten å kle seg på opptok disse kjønnsspesifikke båsene; menn sluttet med sminke, ornamenterte klær og høye hæler. Dette ble sett som betegnelser for det feminine. Man så på skotøyet som irrasjonelt, bortsett fra når man befant seg på hesteryggen, og kvinner fant til slutt ut at høye hæler var lite praktiske. Det er ikke før på 1900-tallet at de ble skikkelig populære igjen blant kvinner. Hva var årsaken til dette?

En studie i sko

Skoeksperten Semmelhack forteller i et intervju med Collectors Weekly at den høyhælte skoen gikk inn og ut av moten på 1920-tallet. Dette var ikke tilfellet når det gjaldt menns fetish rundt høyhælte sko, som også ble videreført under andre verdenskrig. Semmelhack peker på hvordan kvinner kledde seg og hvordan de ble fremstilt i «pin-up» posterne som militærmenn hadde i bunkerne sine. Her så du et avvik mellom det fasjonable kvinnelige idealet og hvordan kvinner ble fremstilt i innhold rettet mot menn. Den evinnelige objektiviseringa av kvinner la altså strenge føringer for hvordan kvinnekroppen skulle markedsføres. Er det dette som gjør at produsentene alltid gir de kvinnelige hovedrollene høyhælte sko? En mer nærliggende hypotese er vel at det er vi menn som mener dette er mer sexy, og dermed gir mest penger i kassa. Om dette faktisk er sant, er vanskelig å si; men tendensen kan skyldes en forskrudd tanke om at mannen betaler bare for en film eller tv-serie dersom kvinnene er sexy. Noe som for ganske mange ikke er tilfelle; jeg ser tv-serier for gode historier og karakterer, og ikke på bakgrunn av hvordan en rollefigur ser ut.

Videre forteller Semmelhack at de høyhælte skoene var et erotisk element, en forlengelse av kvinnens kjole, en kombinasjon man så i de fleste magasiner for menn. Pornografien har nok også hatt sin påvirkning her, spesielt dersom man ser på bilder fra Victoria Secret fra 80-tallet, som ser mer ut som mykporno enn en katalog for undertøy. Som Semmelhack sier: «..and if you didn’t know that it was a catalog geared to women, you might think it was a men’s-interest magazine.”. Semmelhack trekker også inn 1980-tallet, hvor det pågikk en diskusjon blant kvinner hvordan de skulle gå kledd på arbeid. Her kom man frem til at feminine versjoner av mannens dress var veien å gå. Det var også viktig for flere at skoene kvinnene brukte i profesjonelle settinger ikke skulle være seksualiserte. Andre igjen, påpekte at dette var en nedvurdering av kvinnen og gjorde dem mindre sexy. Som om dette er den eneste definisjonen på en kvinne. Det er også her flere kritikere falt av, da de påpekte at kvinner må få være sexy. Selvfølgelig, men problemet går dypere enn som så. Objektiveringen av kvinnekroppen er så utbredt i alle kulturelle uttrykk at «the male gaze» innordner kvinners preferanser og spillerom etter et maskulint blikk. 

Semmelhack plukker frem et sitat fra The New York Times på 2000-tallet: «High heels are women’s power tools». I artikkelen sier Elin Schoen Brockman at den høye hælen er jentenes versjon av mannens elektroverktøy eller «power tool». I samme artikkel påpeker hun noe Valerie Steel har sagt; at de høye hælene er kvinnenes adgang til seksuell appell for å få andre til å gjøre det de vil. Her plasserer avisen kvinnens makt i en slags seksuell kapital, og nedvurderer deres evner helt. Semmelhack mener at makten som kvinnen her blir tillagt har en kort levetid. Dermed vinner ikke kvinner med sin utdannelse eller intellekt, men hvorvidt hun kan få menn til å snu seg eller bli mo i knærne: «So at what point is a woman allowed to be powerful? If her power is based simply on her sexuality, then that’s an extremely limited amount of time that women are permitted to be powerful.». Derfor er det veldig synd at kvinner som inntar disse tilsynelatende maskuline jobbene ikke blir sett på som ordentlige kvinner før de får på seg de «mektige», seksualiserte skoene sine.

For et mer allsidig skolandskap i en maskulin verden

Den hvite heteroseksuelle mannen er som vi alle vet normen. Menn har hovedrollen, det er deres handlekraft som måles, og det er flest mannlige manusforfattere og regissører. Derfor er det ikke så rart om deres sett av regler og måte å se verden på er rådende. Noen klarer fint å lage gode kvinnelige karakterer (Stieg Larsson med Menn som hater Kvinner, John Fawcett og Graeme Mason som står bak tv-serien Orphan Black og nå nylig Melissa Rosenberg med Jessica Jones), mens andre igjen ikke forstår dem i det hele tatt (Steven Bocho og hans NYPD Blue, Eric Kripkes Supernatural osv). Gjennom tidene har det vært få varierte eller mangslungne kvinner, da det ikke er mange kvinner på banen som er manusforfattere eller regissører. De finnes, og heldigvis ser vi flere av dem i tv-serier for tiden. Selv om det ikke er slik at kvinneroller automatisk blir bra dersom kvinner skriver dem, er det vanskelig å få noe særlig variasjon dersom bare et syn (mannens) representeres hele tiden. Men hva er det som gjør at nær samtlige av de kvinnelige hoved- og birollene i tv-serier og filmer bruker jo høyhælte sko?

Jeg forstår grepet som en kombinasjon av to ting; feminitet og sex-appeal. Det første har nok med at menn kanskje ikke tror at kvinnen blir oppfattet feminin nok dersom hun ikke har på seg disse skoene i en jobb som tradisjonelt blir sett på som maskulin. Sistnevnte henger nok mye sammen med seksualisering og skjønnhetstyranniet i forhold til kvinnekroppen. Kvinner skal være sexy og attraktive, menn kan være stygge, feite og gamle. Jeg mistenker at produsentene tror at vakre, sexy og yngre kvinner alltid vil dra inn mest penger.

La oss se på noen serier og filmer som plasserer kvinner i høyhælte sko. Jurassic World etablerer Claire (spilt av Bryce Dallas Howard) som en sterk, og kald sjef som tilsynelatende ikke bryr seg om annet enn karrieren sin, og blir dømt nord og ned for alt hun gjør. I samme film springer hovedpersonen gjennom jungelen med dinosaurer etter seg, og Bryce Dallas Howard har på seg høye hæler hele tiden. I et intervju på James Corden sitt talkshow, sier hun at hun trente lenge for å få det til. Det er jo ganske imponerende, men jeg strever med å forstå hvorfor hun skal ha dem på seg i jungelen. I et annet intervju sier hun at hun tror ikke at hun hadde sprunget fortere barføtt. Unnskyld meg? Du løper fortere med høye hæler som fort kan sette seg fast i gjørme eller planter? Jeg kan selvfølgelig ikke si noe, da jeg ikke har sprintet rundt i slike sko, men jeg tror de fleste ville kommet seg fortere frem uten høye hæler i jungelen.

Jeg nevnte tidligere tv-seriene Castle, Private Eyes og Rizzoli & Isles. Castle begynte å gå i 2009 og handler om forfatteren med samme navn som serien, og den tøffe og kompetente politietterforskeren Kate Beckett. Hun går alltid profesjonelt kledd på jobb med dress og pene høye hæler. Det er kanskje ikke så lett å legge merke til skoene når kameraet sjeldent viser dem. Men i en del scener ser vi dem, og når vi ikke gjør det, hører vi gjerne lyden av dem. Som etterforsker må Kate mye ut i felten, noe som innebærer gransking av åsted, og løpe etter kriminelle. I alle disse scenene skifter hun aldri sko. Og så har vi etterforsker Jane Rizzoli og sjefrettsmedisiner Dr. Maura Isles fra tv-serien Rizzoli & Isles som til tider har på seg monstrøst høye sko i sin jakt på forbryterne. Jeg kan ikke tenke meg at det er behagelig å bruke dem hele tiden. Det kan hende det finnes en del kvinner som bruker høye hæler i etterforskeryrket, og at jeg nedvurderer dem alle sammen nå. Men jeg tviler på at det brukes ute i felten når det skal intervjues, under gransking av åsted og når en jakter på flyktende forbrytere og lignende.

Så hva sitter vi igjen med her? Jo, for å bli regnet som kvinne i slike typer jobber, må man være sexy og/eller attraktiv. Er det slik at hun, i tillegg til å mestre jobben, også må oppfylle disse tilleggskravene for å unngå å bli nedvurdert, fordi hun har begitt seg inn på mannens «enemerker» i sitt yrkesvalg? Og fører disse kravene til at hun ikke kan ha på seg andre typer sko heller, da konsekvensen blir å oppfattes som «mindre» kvinne?

Til slutt vil jeg nevne den danske serien Forbrydelsen, som har en ypperlig og kompleks kvinne i hovedrollen. Hun er etterforsker for det danske politiet i København. Noe av det beste med karakteren er at hun ofte bruker støvler (hensiktsmessig fottøy) i arbeidet sitt. Dette betyr ikke at hun ikke bruker høye hæler, det gjør hun; men variasjon er stikkordet her. Jeg tipper nok dette har mye med kulturelle forskjeller/forventninger til kvinners utseende mellom USA/Canada og mer likestilte Skandinavia. Jeg sier ikke at alle skal se eller oppføre seg som henne. Jeg sier heller ikke at kvinner alltid skal bruke flate sko. Men når nesten samtlige kvinner bruker høye hæler i film og tv, er det symptomatisk. Derfor er det befriende å se noen som Sara som blir beskrevet som en helt vanlig kvinne, siden vi har altfor mange glamorøse «forbilder» i amerikanske filmer og tv-serier. All heder og ære til Søren Sveistrup og hans produsenter. Når det er sagt, danskene har en lang tradisjon med komplekse og førende kvinneroller, så det er kanskje ikke så rart?

Jeg prøvd å finne et ambisiøst svar på hvorfor kvinner bruker høyhælte sko i flere filmer og tv-serier. Jeg har sett på forhistorien til skoene og hvem som egentlig begynte å bruke dem; nemlig menn. Det er ikke før på 1900-tallet at de blir skikkelig populære blant kvinner og ettertraktet av menn; og da spesielt i pornobransjen. Dette har satt skoene på kartet, som noen kvinner bruker og som er en del av deres sexappell.

Alt dette kan ha vært med på å forme det produsenter i billionselskaper tror at menn ønsker at idealkvinnen skal se ut som. Feminin og sexy kommer de kvinnelige hovedrollene på banen og er ikke å se uten høye hæler på seg. De inntar tradisjonelle maskuline yrker, men de må ikke miste sin kvinnelighet; som forankres i et par høye hæler. Ja nettopp.

Jeg ønsker meg så inderlig sterkt mangslungne kvinner som blir fremstilt slik kvinner er. Noen med høye hæler, andre med støvler eller sko som passer til situasjonen. Ikke kvinner som må gå med høye hæler fordi det er en uuttalt «sannhet» og sexisme blant mennene i underholdningsbransjen!