Mare Safety vant storkontrakt skal levere ny båt til Røde Kors i Hordaland

Dette bli Røde Kors i Hordaland sin nye båt. Grafikk: Mare Safety.

Etter levering av en brannbåt til Kristiansandregionen brann og redning IKS (KBR) har Mare Safety nå sikret seg nok en kontrakt. Denne skal de levere ny båt til Røde Kors i Hordaland.

– I august overleverte vi vår største båt nokken sinne til KBR. En avansert og velutstyrt brann og redningsbåt, som representerte en ny modell frå Mare Safety. Det er alltid spennende med nye produksjoner, og vi var særs spente på om båten ville innfri forventningene. Nå har brannbåten vært i daglig drift siden overleveringen i Kristiansand, og tilbakemeldingene er eksepsjonelt gode, sier administrerende direktør i Mare Safety, Are Garshol og legger til:

– Ekstra gledelig er det da at vi allerede nå har fått en ny kontrakt på ein båt av same typen.

Tilbudskonkurranse

Røde Kors i Hordaland (RKH) har en sentral rolle med beredskapen på sjø i sin region. Da i godt samarbeid med andre redningstjenester i området. Sammen har de sett behovet for en ny og bedre båt, og med kronerulling og innsamling det siste året har de endelig fått på plass midler til en ny redningsbåt.

– Prosessen med Røde Kors har pågått i snart to år. Det hele startet med en markedsundersøkelse i starten av 2020 der RKH ba potensielle båtleverandører om å presentere sine produkt. Videre ble det gjennomført en tilbudskonkurranse, der det til slutt ble signert kontrakt med den utvalget leverandøren, forteller Torstein Teigene, produktsjef for båt i Mare Safety i en pressemelding.

– Konkurransen i dette segmentet er svært hard, og vi var hele fem båtbygger med til slutt. At Mare kom seirene ut, grunner nok i flere moment. Først og fremst de unike sjøegenskapene til båten, kombinert med pris og kvalitet. I tillegg var det nok utslagsgivende at kunden selv får påvirke byggeprosessen fram mot det endelige produktet, supplerer Teigene.

God aktivitet

Etter en nedgang i aktivitet i 2020, har 2021 gitt Mare Safety en nytt løft. Både innen båt og bysse har det vært god aktivitet på nysalg og ettermarkedet, trass noen laber aktivitet ved norske skipsverft.

– Vi er heldige som leverer produkt som ikkje er segmentspesifikke, og då worldwide. Det vil alltid være slik at det er ulikheter i aktivitetsnivået mellom de forskjellige maritime segmenta, men felles for alle er at de treng både bysse, vaskeri og redningsbåt – og det er der vi kommer inn og leverer kvalitet, avslutter Are Garshol i pressemeldingen.