Lyst å lære deg og gå i høye hæler? les rådende her: – Legevakten på sin side advarer mot hæler

Lar du ofte de høye hælene bli igjen hjemme fordi du synes de er vanskelige å gå i de? Les denne, så blir det straks lettere. Men høye hæler har en ulempe, man kan skade beina sine på de: – Vi får inn pasienter som har forstuet foten, tråkket over, og fått båndskader, forteller sykepleier.

Av: Sandra Andersen og Sandor Dahl   2020-09-04 10:33:11 
  Sist oppdatert 2020-12-27 12:08:47 

Høye hæler er et must i de fleste festlige anledninger, og et par lekre pumps eller ankelstøvletter kan uten tvil få deg til å se ut som en gudinne.

Men hvis du ikke mestrer den riktige teknikken, skal det ikke mye til før du ser ut som «Bambi på glattisen». Skal vi tro frilansjournalist Sandra Andersen, er nøkkelen til elegant holdning på høye hæler øving og selvsikkerhet.

– La være å stresse avgårde med høye hæler, ta deg tid til og lære deg det før du rusher avgårde på fest, sier Andersen.

Hvordan gå i høye hæler?

Andersen forklarer oss teknikken for å få en sterk og selvsikker holdning på høyhælene:

– Plukk opp føttene når du går og la hoftene bevege seg naturlig fra side til side. Ha en liten svai i korsryggen, løft brystet opp og plasser skuldrene litt bak deg.

Hun tipser også om at det er bedre å ta mange små og raske skritt, fremfor lange.

– Tenk at du skal vri foten litt utover slik at tærne ikke peker rett frem, råder Andersen.

– Det første budet er at du bruker hælen. De fleste uøvde tråkker ikke ned med hælen først, noe som ender opp i en «stumpe-gange», forteller hun.

Andersen sier videre at du bør tenke over hvordan du bruker foten når du går barbent eller på flate sko.

– Ved normal gange, starter du på hælen og ruller foten frem mot tærne. Det samme skal du gjøre på høye hæler, sier hun.

Se selvsikker ut og vær sterk

– Du er naturlig nok avhengig av å være selvsikker for å se selvsikker ut. Det er viktig å virkelig tro på at du selv er sexy. Ta gjerne en titt på musikkvideoen til Beyoncés Crazy in love for inspirasjon, sier Andersen.

Husk for all del å rette deg opp og feste blikket rett frem.

– Kroppen skal være en strek sett fra siden. Skulder, hofte og ankel skal være i en rett linje. Len gjerne kroppen en centimeter bakover slik at du flytter tyngden til hælene, sier hun.

– Husk også å strekke knærne ut for hvert steg. Mange går på høye hæler med bøyde knær – da ser man helt håpløs ut!, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hæler er superfeminint: Men det skinner lett igjennom om du ikke kan gå i de, og må kapitulere etterhvert, og ender opp barbeint. Foto: Sandra Andersen.

Er du usikker på stilettene: – Er det en god idé å starte i det små

– Da jeg var nybegynner startet jeg med en liten hæl på omtrent fire til fem centimeter. Øk høyden etter hvert som du føler deg trygg, det tok meg omtrent fire uker og bli trygg på min holding, og jeg prøvde meg frem til jeg fant den høyden som passet meg, sier hun.

– En tabbe mange unge jenter gjør er nemlig å velge et par med alt for høy hæler. Viste du at høye hæler resulterer ofte i en lite flatterende gange?Stiletter skal nemlig fremheve det feminine og sexy, og det er ingenting som er mer usexy enn jenter som sjangler seg gjennom byen på altfor høye hæler enten til byen eller hjem, det ender ofte med at man går barbeint til slutt og det er ikke bra, sier Andersen.

Hun sier videre at skal gå på et sted med brostein, kan det være lurt å gå for en bredere hæl eller et par som har wedge hæl, ikke gå med stiletthæler på brosteinen, det straffer seg alltid.

– I tillegg kan det være smart å velge en sko som har platå foran slik at vristen får bygget opp den fleksibiliteten som trengs for å etter hvert gå over til høyere og tynnere stilett, sier hun.

– Skal du lykkes og gå med hæler øv, øv og atter øv. Og husk, der er lov å ha med et par «walking shoes» i veska til nødstilfeller, avslutter Andersen.

Riktig sko til riktig anledning

Marianne Torsteinson i skobutikken DNA Norge sier til Avisa-Vest den største feilen du kan gjøre er å velge sko med for høy hæl.

– Det er altfor mange som velger hæler som er så høye at hellingen blir altfor bratt. Dette fører til at du ikke klarer å gå ordentlig og at du i tillegg kan få vondt i både rygg og føtter, sier hun.

For å skåne føttene anbefaler hun å investere i ekstra såler.

– Et av de beste triksene for å holde ut på de høye hælene, er å bruke innleggssåler som legges inn under tåballen og hælen, forteller Torsteinson.

– Myke innlegg, gjerne av gelé, gjør det øyeblikkelig enklere å gå på høye sko, legger hun til.

Noen lekre stiletter kan uten tvil løfte et antrekk ti hakk, men det kan være vondt å gå i høye hæler i mange timer i strekk. For å slippe å lide unødvendig mye for skjønnheten, er det viktig å bruke høye hæler med måte.

DU bør velge gode sko til daglig bruk, så kan en heller pynte seg til festen, og gå med høyhælte sko en stund.

Og skal du først ha høye sko, anbefaler hun en bredere hæl, slik at du får bedre balanse, og kan unngå eventuelle overtråkk. Ta med et ekstra par som du kan bruke fra og til festen, sier hun.

Torsteinson sier at høye hæler ikke er for alle og enhver.

– Det finnes en rekke alternativer på markedet, som elegante ballerinasko, antrekkspassige sko som er lave og god for ryggen som har vært veldig trendy denne sesongen. Eventuelt kan du gå for sesongens kule sneakers på dagtid og finne frem hælene til kveldens festligheter, sier hun.

Slik lykkes du og gå på høy hæler:

  • Løft føttene fra bakken for hvert steg
  • Ha en liten svai i korsryggen
  • La hoftene bevege seg naturlig fra side til side
  • Plasser skuldrene bak deg og løft brystet opp
  • Ta heller korte enn lange steg
  • Vri foten litt utover
  • La hælen treffe bakken først
  • Skulder, hofte og ankel skal være i en rett linje
  • Strekk ut knærne
  • Planlegg: Mistenker du at kvelden vil by på høy promille og brostein? Ha med et par småsko i vesken
  • Velg en sko som passer for deg
    Kilde: Andersen/Torsteinson.

Legevakten på sin side advarer mot hæler

Landets legevakter oppleves det stadig skader som følge av høye hæler.

– Hold deg lavt i terrenget, lyder oppfordringen fra Eva Rognøy, fagansvarlig sykepleier ved Stavanger legevakt.

– Høye hæler er skadelig for ryggen og føttene. Hold deg unna høyhælene på festival og shopping, og generelt i anledninger du vet du kommer til å stå eller gå mye. Du vil få det igjen i alderdommen hvis du overdriver bruken av høye hæler, sier Rognøy.

De teller ikke opp hvor mange som kommer med skader som følger av høye sko, men hun sier at det, i kombinasjon med alkohol, gjør at flere får skader på beina sine.

– Vi får inn pasienter som har forstuet foten, tråkket over, og fått båndskader, sier hun.

I tillegg får de inn noen få som har brukket bena på byen. Hun anbefaler folk å gå i flate sko som en kan danse i, og ikke «sittesko» som hun kaller de høye hælene, sier sykepleieren til Stavanger Aftenblad.

- - - - ANNONSE - - - -