Ledelsen i Hurtigruten gjør en omorganisering – rendyrker satsingen på norskekysten

Hurtigruten spisser de ulike delene av konsernet og oppretter to nye enheter.

Av: Sandra Andersen   2020-11-24 13:07:46 
  Sist oppdatert 2020-11-24 13:09:07 

– Dette handler om å rigge Hurtigruten-konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group i en pressemelding tirsdag.

Hurtigruten styrker satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere rutetrafikken i egen enhet i Tromsø.

Fra 2021 vil Hurtigruten Norge drive 7 spesialbygde lavutslipps-skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes. Som en egen enhet rendyrkes nå denne delen av virksomheten, som selskapet har drevet siden 1893.  

– Dette er det råeste Norge har å by på. Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.   

Fra kontoret i Tromsø vil Hurtigruten Norge vil stå for rutetrafikken langs kysten, inkludert avtalen om Kystruten Bergen – Kirkenes. Det betyr at driften av en av kanskje verdens mest kompliserte skipsoperasjoner, og en av Norges største maritime arbeidsplasser, vil skje fra Tromsø som i dag. Skipene vil fortsatt seile under norsk flagg, med norsk og nordisk mannskap, skriver selskapet i meldingen.

Selv om Hurtigrutens anbudstrafikk blir redusert fra 11 til 7 skip fra nyttår – blir nye Hurtigruten Norge en gigant – både i og utenfor Norges grenser.

– Hurtigruten Norge vil få en like stor omsetning som hele Hurtigruten-gruppen hadde da vi startet den store snuoperasjonen i 2012. Omsetningen inkluderte både rutetrafikken, ekspedisjonsskip og en omfattende bussdrift. Det sier litt om størrelsen, sier Skjeldam.

– Vi vet hvor mye vi betyr for små og store samfunn, og reiselivsaktører, langs hele kysten. Det er ingenting vi heller vil enn å komme tilbake til et mer normalt seilingsmønster, så fort det igjen blir mulig, sier Skjeldam.

Deler selskapet i to

Hurtigruten samler ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst 8 små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip. 

Asta Lassesen som nå er Chief Commercial Officer i Hurtigruten blir administrerende direktør for Hurtigrutens globale ekspedisjonscruise-satsing, som samles i en egen enhet som skal drives fra Oslo og Hamburg, opplyser selskapet videre.

– I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Vi har bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

Den internasjonale ekspedisjonscruise-virksomheten skjer i sterk internasjonal konkurranse. Årlig seiler Hurtigruten Expeditions skip til mer enn 250 unike reisemål - som Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og Norskekysten i nord, via Britiske øyer, Alaska, Karibien og Sør-Amerika til Antarktis i sør.

Skipene i Hurtigruten Expeditions vil, som i dag, seile med en blanding av norsk og internasjonalt mannskap. Gjennom en intensjonsavtale med det familieeide tyske BSM Cruise Services vil deler av driften av ekspedisjonsskipene skje gjennom et felles driftsselskap i Hamburg. Andre deler av operasjonen vil være basert i Oslo.

– Vi i Hurtigruten har vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. Nå kombinerer vi erfaringen og satsingen på bærekraft med å bygge et globalt nettverk som gjør at vi kan vokse videre i årene som kommer, sier Lassesen.

Stor etterspørsel 

Hurtigruten har nylig lansert flere seilinger for 2022 og 2023 – og etterspørselen er god på tvers av markeder.

- Vi går inn i en vinter med fortsatt unntakstilstand i reiselivet, både globalt og i Norge. Men andre halvår 2021 ser veldig bra ut for Hurtigruten, og vi ser veldig god etterspørsel også for 2022. Produktene våre – både på Svalbard, på norskekysten og på ekspedisjonscruise – er perfekt posisjonert. Ikke bare for perioden etter pandemien, men også for årene som kommer, sier Skjeldam.   

- - - - ANNONSE - - - -