Kan koffein før trening øke fettforbrenningen?

Det å drikke sterk kaffe på tom mage en halv time før trening kan bidra til økt fettforbrenning viser en studie. Effekten av koffeinet er størst på ettermiddagen enn om morgenen.

Av: Sandor Dahl   2021-04-26 14:26:45 
  Sist oppdatert 2021-04-26 14:33:26 

Dette ifølge en studie som ble publisert i International Society of Sports Nutrition. Koffein er prestasjonsfremmende, og det står ikke på dopinglisten. Til 2004 var det en grenseverdi, men etter at den ble fjernet har koffein i urinen økt i dopingtester. Selv lave til moderate doser koffein kan øke utholdenheten, skriver Skandinavias største helsenettsted NHI.

Hypotesen var at koffeinet vil virke inn på fettforbrenning og oksygenopptak.

I studien var det 15 menn med en gjennomsnittsalder på 32 år. De utførte en treningstest fire ganger med syv dagers intervaller. De inntok sterk kaffe eller placebo. Treningen ble utført om morgenen og om ettermiddagen.

Forskerne målte fettforbrenning, maksimalt oksygenopptak og treningsintensitet. De som fikk koffeinet økte fettforbrenningen med 11 prosent om morgenen og 29 prosent om ettermiddagen. Koffeinet økte treningsintensiteten med 11 prosent om morgenen og 13 prosent om ettermiddagen. Maksimalt oksygenopptak var også høyere på ettermiddagen.

Forskerne konkluderte med at koffeininntak og trening på ettermiddag gir økt fettforbrenningen.