Influencer Sophie Elise Isachsen vant verstingprisen «Gullbarbie»

I dag ble «Gullbarbie»-vinneren offentliggjort. Det er en kåring fra Press på hvem som får unge til å føle seg verst. I år gikk den ikke fullt så prestisjetunge prisen til Sophie Elise AS.

Hvert år deler Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ut prisen for årets «Gullbarbie». Prisen går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering, og det er barn og unge selv som nominerer og stemmer frem en vinner.

– Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig fra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste årene har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press, i en pressemelding.

– Vi mener millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influencerbedriften har på barn og unge. Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, sier Mariero.

Sammen med Sophie Elise AS var også klesmerket Brandy Melville og videodelingsappen TikTok nominert i år. Sophie Elise AS vinner årets Gullbarbie med en overveldende andel av stemmene, opplyser organisasjonen i pressmeldingen.

Leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press Lea Mariero. Foto: Pressebilde.

Ubehagelig

Til VG svarer Sophie Elise Isachsen (26):

– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå.

– Mine følgere har vokst opp sammen med meg, de kjenner meg på godt og vondt. Så nei, jeg kommer ikke til å endre på den profilen jeg har i dag. Jeg sitter daglig og svarer hundrevis av følgere, som jeg hjelper med dårlig selvtillit, med å tørre å være seg selv og med kvinnelige utfordringer i alle former, sier Isachsen til avisen.

Influencere er ikke fritatt fra ansvar

– Influencere og millionbedrifter som Sophie Elise AS er ikke fritatt fra alt ansvar. Influencermarkedsføring er en av de raskest voksende formene for markedsføring, og er også svært effektivt ettersom man benytter seg av bedrifter med allerede oppbygd tillit. Til tross for dette har årets kampanje vist at det er store utfordringer tilknyttet å diskutere denne typen markedsføring. Vi håper årets kampanje kan bidra til en større mulighet for dette, og at det å sette sitt eget navn i bedriftsnavnet ikke lenger skal være nok for å kunne slippe unna all kritikk. Engasjementet årets kampanje har skapt viser at dette er tematikk og samfunnsutfordringer som ikke blir tatt nok på alvor til vanlig, sier Press-lederen.

– Sophie Elise AS har vunnet “årets business” på Vixen og influenceren har blitt kåret til årets mediekvinne av Medier24. En kan ikke velge når en er privatperson og når en er bedrift etter når det passer seg. Sophie Elise AS må kunne stilles til ansvar for reklamene og annonsene som blir publisert på bedriftens kontoer, sier Mariero.