Hvilke løpesko er best for å unngå skader? Se ekspertens råd her

Eystein Enoksen, professor ved Norges idrettshøyskole gir sine tips på løpesko og hva du må tenke på når du skal anskaffe deg nye. Foto: NTB.

Det er alfa og omega å ha riktige løpesko hvis du vil ha en god løpeopplevelse og holde deg unna skader. Men hvilke løpesko bør du velge? Her får du ekspertens tips.

– Hvis man er plattfot og har overpronasjon, for eksempel, vil man med lite støtte under fotbuen og lite demping risikere at foten blir uhensiktsmessig belastet. Det kan føre til betennelser i fotens plantar fascie (buen under foten), sier Eystein Enoksen, professor ved Norges idrettshøyskole.

Han er opptatt av ikke å gjøre et forhastet valg. Det kan nemlig vise seg å bli kostbart. For dersom man ikke har fottøy som er tilpasset ens føtter og løpesett, risikerer man å pådra deg belastningsskader.

Og det er ikke akkurat noe man ønsker etter å ha gått til innkjøp av nye sko.

Vi spurte derfor professoren om å gi sine beste råd for valg av løpesko. Disse seks punktene trekker han frem som de viktigste:

  • Finn ut hvilken type fot du har.
  • Tenk over hva skoen skal brukes til.
  • Vær bevisst på hvor godt trent du er.
  • Test forskjellige sko før du tar avgjørelse.
  • Ikke stol blindt på andres anbefalinger, prøv ut skoene selv.
  • Ikke kjøp løpesko blindt på internett.

Før du i det hele tatt tar en titt i butikkenes skohyller, anbefaler eksperten altså at du finner ut hvordan føttene dine ser ut. Noen er plattfot, noen er hulfot. Noen har brede føtter, noen har smale.

– Det er viktig er at man går til noen med kompetanse på området, som kan gjøre tester av foten og hjelpe til med å finne sko som passer.

Ideelt bør du også finne ut hvor du lander på foten når du løper.

– Dempingsgraden vil avhenge av om man løper med landing på forfoten, hele foten eller med hælen – og hvorvidt foten dreier innover eller utover. Man må velge den skoen som gir best balanse, sier Enoksen.

Vær kritisk til skovalget

Det neste du bør tenke på, er hva de nye skoene faktisk skal brukes til. Dersom du skal løpe i et rolig tempo over lengre distanser, vil du sannsynligvis lande på hele foten når du løper. En solid sko med god demping vil da være det smarteste valget.

– Når man løper kortere distanser i større fart, lander man gjerne mer på forfoten. Da vil lettvektssko være mer hensiktsmessig og mer effektivt, fortsetter han videre.

– Men det krever at man har bein som er trent for det. Hvis beina ikke er bygget for lite demping, så kan man få vondt allerede etter to uker.

Det er derfor viktig at du er bevisst på hvor godt trent du faktisk er.

– Dersom man ikke har løpt så mye tidligere, vil jeg anbefale å begynne med å bruke en sko med mye demping, sier Enoksen.

Finnes ikke en sko som passer til alle

Journalist og kommentator i Avisa-Vest Sandra Andersen. Foto: Privat.

Avisa-Vest har spurt vår egen journalist og kommentator Sandra Andersen om hva hun legger i en god løpesko. Andersen som selv har kommet med tips og triks tidligere til leserne sier dette:

– Det er alltids vanskelig og legge bort det gode paret man har blitt så godt vant med og det kommer jo nye modeller og varianter hele tiden. Men skoene blir jo slitt, og når først behovet for nye melder seg bruker jeg litt tid på og sette meg inn i hvilke modeller som er på markedet og prøver de i butikken slik at jeg finner det som passer best mine føtter.

Eystein Enoksen, ved Norges idrettshøyskole er enig i mye av det Andersen sier, og trekker frem at det ikke finnes én sko som passer til alle.

– Vi har ulike føtter, og det som passer for meg, kan være grusomt for deg, og det bør du være obs på når du bestiller fra internett så midt beste råd er gå i butikken prøv skoen på slik at du finner den som er best for deg og dine føtter, sier Enoksen.