Elkjøps navn igjen forsøkt brukt til å begå svindelforsøk: – Lite ålreit at dette skjer gang på gang sier kommunikasjonssjef

ADVARER: Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp advarer mot svindel-epost som flere mottar i disse dager. Den kommer ikke fra dem. Foto: Elkjøp / Skjermdump (Avisa-Vest)

En rekke nordmenn får i disse dager e-post som tilsynelatende er sendt fra Elkjøp. Nå advarer elektronikkgiganten kundene.

Elektronikkjeden Elkjøp sitt navn har igjen blitt forsøkt misbrukt til å begå svindelforsøk, dette erfarer Avisa-Vest (AV) igjennom flere lesere som har mottatt en e-post med første øyekast fra kjeden og som går ut på en spørreundersøkelse med mulighet for å vinne premie.

Avisa-Vest har stilt spørsmål til Elkjøp om hvordan kjeden ser på at merkevaren deres igjen har blitt forsøkt til å begå svindelforsøk.

Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge skriver i en e-post til AV at de er klar over disse svindel-e-postene og det er selvsagt verken ålreit eller hyggelig å se at disse type mailer blir sendt ut til kundene våre.

Bergly sier videre at de jobber med å informere kundene om slike forsøk i deres egne kanaler.

– Svindel-e-poster og sms-er med konkurranser kommer i bølger, og i en periode ble de vanskelige for folk å oppdage da språket er forbedret og bruken av logo gjorde svindlene mer troverdige, sier hun og fortsetter:

– Heldigvis opplever vi at folk er mer obs på disse type svindler, da det oppleves fra flere bransjer og aktører.

Kommunikasjonssjefen sier at kjeden ønsker å komme med noen tips for å avgjøre om det man har mottatt er en svindelhenvendelse de kan du lese her:

  • Hvordan ser avsenders e-post ut?
  • Er det skrivefeil?
  • Er det ofte at æ, ø og å blir byttet ut med «o» og «a»?
  • Blir du bedt om å registrere deg eller gi fra deg kortinformasjon?
  • Må du betale for å vinne en premie?
  • Finner du konkurransen på Elkjøp sine nettsider eller sosiale medier?
  • Er det tidspress på konkurransen?

– Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, så vi har forståelse for at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, sier Madeleine Schøyen Bergly og legger til:

– Vi råder alle til å bruke sjekklisten, være oppmerksomme, og slette sms-er og e-poster som ser mistenkelige ut. Skulle man være så uheldig at man har registrert kontaktopplysninger på en side man senere ser ikke er oss, råder vi til å kontakte banken og sperre sin konto med en gang. Og husk; er det et tilbud som virker for godt til å være sant – så er det i de fleste tilfeller nettopp det.

Slik ser svindel-eposten som tilsynelatende ser ut til å kommer fra Elektronikkjeden Elkjøp som flere AV-lesere har mottatt. Foto: Skjermdump (Avisa-Vest)