Eks-Alitalia flyvertinner kler av seg uniformer i protest!

Video: Dailymail.

Demonstrerte mot kritikkverdige arbeidsbetingelser. Nå vekker stuntet internasjonal oppsikt.

Et kapittel i italiensk luftfartshistorie var over da den siste flygingen til det nasjonale flyselskapet Alitalia landet i Roma forrige uke.

Den kriserammede flygiganten, som har vært på vingene siden 1947, måtte kaste inn håndkleet etter mange år med økonomiske vansker. Like etter at Alitalias parkerte sine fly for godt, ble det nye statlige selskapet ITA Airways lansert som stedfortreder.

Det har utløst kraftige reaksjoner. Ifølge CNN og Reuters tok en gruppe tidligere Alitalia-ansatte til gatene i Roma denne uka for å rette sin misnøye mot rammebetingelsene i det nye statlige flyselskapet.

– Mistet

Onsdag stilte om lag 50 flyvertinner opp på ikoniske Kapitolhøyden, den meste kjente av Romas sju høyder, og protesterte ved å strippe ned til undertøyet. Gruppa skal ha ropt: «Vi er Alitalia».

FLASHMOB: Tidligere Alitalia-flyvertinner stilte seg opp på Kapitolhøyden for å uttrykke sin misnøye mot ITA Airways og kontrakten som selskapets nyansatte har undertegnet. Foto: Piero Tenagli / Ipa.

Demonstrasjonen skyldes at mange av de tidligere Alitalia-ansatte nå står uten jobb. I tillegg protesterte flyvertinnene mot påstått kritikkverdige arbeidsbetingelser for eksansatte i Alitalia – som ble overført til nye stillinger i ITA Airways.

– I tillegg til å ta et lønnskutt, har vi mistet ansiennitet, og blir ikke lenger fortalt på forhånd hvor og når vi skal jobbe, hevder en flyvertinne overfor CNN.

Fagforeningen stiller seg bak lønnskutt-påstanden, skriver CNN.

MISNØYE: De tidligere flyvertinnene tok av seg uniformsjakkene, deretter skjørt og gikk så ut av sine høyhælte sko. Foto: Piero Tenagli / Ipa.

Det er heller ingen tvil om at et voldsomt antall arbeidstakere ble rammet i prosessen. Mens det nye flyselskapet starter med en flåte på 52 fly, og 2800 ansatte, sysselsatte Alitalia opp mot 10 000 mennesker.

Ikke imponert

På samme tid er det kjent at italienske myndigheter planlegger å investere 1,35 milliarder euro i satsingen over de neste tre årene.

Den oppsiktsvekkende protesten har – kanskje ikke overraskende – fått bred internasjonal oppmerksomhet. Toppsjef i ITA Airways, Alfredo Altavilla, skal imidlertid være mindre begeistret for stuntet.

Den siste tiden, etter at det ble klart at ITA bare skal beholde 2800 ansatte, har Alitalias-ansatte streiket og protestert.

– Vi er ferdig

Altavilla har tidligere omtalt varsler om streikeaksjoner som «en nasjonal skam». Videre har toppsjefen avvist kritikken knyttet til de ansattes lønnsbetingelser.

– Forhandlinger om kontrakter er vi mer enn ferdig med. De er alle med på dette, og de har signert kontrakten som vi sendte dem, uttalte Altavilla til Il Fatto Quotidiano tidligere denne måneden.

Alitalias oppløsning skyldtes primært at selskapet nærmest ikke har tjent penger siden 2002. En rekke forsøk på å rette skuta, inkludert forsøk på salg til Delta Air Lines og Lufthansa, slo feil.

Flyselskapet ble privatisert i 2008, men tjente fortsatt ikke penger og måtte stadig ha massiv statlig hjelp.

Til slutt ble det erklært konkurs i 2017. To statslån ble stanset av EU, og koronaviruset i 2020 var siste strå før det ble nasjonalisert på nytt som et nytt selskap under navnet ITA.