Catriona Loughran ny kommunikasjonssjef i Hurtigruten Group

Det melder selskapet i en pressemelding mandag.

Av: Sandor Dahl   2021-04-26 14:45:40 
  Sist oppdatert 2021-04-26 14:45:42 

Hurtigruten Group har spisset de ulike delene av konsernet og opprettet to nye enheter: Hurtigruten Norge, som skal drive rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes – og Hurtigruten Expeditions, som skal drive den internasjonale ekspedisjonscruise-virksomheten. I den anledning heter de inn Loughran fra Flyktninghjelpen.

– Jeg gleder meg virkelig til å bli en del av Hurtigruten-konsernet. Med de svært ambisiøse målene for videre vekst og den enorme satsingen på bærekraft, er dette en utrolig spennende tid å bli med på seilingen, sier Catriona Loughran selv om overgangen.

Som ny kommunikasjonssjef for Hurtigruten Group får hun spesielt ansvar for kommunikasjon på gruppenivå.

Loughran kommer opprinnelig fra Nord-Irland. De siste årene har hun jobbet med internasjonale medierelasjoner i Flyktninghjelpen. Loughran har lang erfaring både fra media og bistand, med bakgrunn som journalist og fra jobber for ulike bistandsorganisasjoner verden over.

Hun starter i sin nye jobb 1. juni, og vil jobbe tett med konsernsjef Daniel Skjeldam, i tillegg til de ansvarlige for kommunikasjon i henholdsvis Hurtigruten Norge og Hurtigruten Expeditions.

Omstrukturering

Hurtigruten varsler også om at de gjøre flere bytter innad i selskapet Anne Marit Bjørnflaten, som i dag er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i Hurtigruten Norge, har etter nesten åtte år i Hurtigruten valgt å slutte i selskapet. Hun fortsetter i jobben til over sommeren, og rekruttering av hennes etterfølger starter så snart som mulig.

Rune Thomas Ege som i dag er pressekontakt blir blir kommunikasjonssjef for den globale ekspedisjonscruise-satsingen i Hurtigruten Expeditions. Han får også ansvar for å bygge opp reiselivskonsernets internasjonale kommunikasjonsorganisasjon.

Rigges for videre vekst

Med over 2500 ansatte fra rundt 50 ulike land og en årsomsetning på rundt 6 milliarder kroner, har Hurtigruten Group vokst kraftig på verdensbasis de siste årene. Arbeidet med fremtidig organisering av Hurtigruten-konsernet startet før pandemien, og rigger en av Norges mest kjente internasjonale merkevarer for videre vekst. I tillegg til videre satsing på landbasert virksomhet på Svalbard gjennom Hurtigruten Svalbard i Longyearbyen, skal hoveddelen av Hurtigrutens virksomhet rendyrkes i to ulike enheter med egne ledergrupper og kommunikasjonsressurser heter det i meldingen fra selskapet.