Brudd mellom Telia og Nent-Group – 470.000 kunder mister tilgang til kanaler!

Denne meldingen kommer opp på skjermen til kundene mandag morgen. Fotoillustrasjon: Avisa-Vest.

– Vi har dessverre ikke klart å bli enige om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, og det beklager vi veldig overfor alle våre kunder, sier Pål Rune Kaalen leder for privatmarkedet i Telia.

Av: Sandra Andersen og Sandor Dahl   2021-03-01 10:05:04 
  Sist oppdatert 2021-03-01 10:05:05 

I en pressemelding fra Nordic Entertainment Group (NENT Group) heter det at partene «etter en konstruktiv dialog har konkludert med at dette samarbeidet ikke vil bli forlenget»

Telia og NENT ikke klart å bli enige om vilkårene for en ny distribusjonsavtale. Det betyr at Telias 470.000 TV-kunder mister tilgang til TV-kanalene TV3, Viasat 4 og TV6, V sport-kanalene, V Film og strømmetjenesten Viaplay fra og med mandag 1. mars.

– Våre distribusjonssamarbeid må være riktige for begge parter og understøtte Nent Groups innholdsinvesteringer samtidig som at det blir tilrettelagt for tilgjengeliggjøring på operatørens plattform. Hvis ikke dette blir oppnådd så kan kundene få glede av innholdet vårt gjennom et eget abonnement på Viaplay eller via Nent Groups øvrige partnere i distribusjonsmarkedet, sier kommersiell sjef Kim Poder.

Dette er tredje gang på under ett år at Telia går i brudd med en forhandlingspart etter fjorårets konflikter med TV 2 og Discovery Norway.

Konflikt med TV 2 resulterte i 33 dager med svarte skjermer for kundene les mer om det her: https://avisa-vest.no/tv2-har-gitt-telia-tillatelse-til-a-skru-pa-tv-2s-kanaler-mens-de-forhandler-videre-men-telia-nekter-fortsatt/

Telia: – Beklager, men vi krever mer valgfrihet

Telia Norge skriver i en pressemelding at de er åpne for nye forhandlinger dersom Nent Group ønsker det, og gir kundene 25 ekstrapoeng som et plaster på såret.

– Vi har dessverre ikke klart å bli enige om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, og det beklager vi veldig overfor alle våre kunder. Vi fortsetter å jobbe for å finne en løsning, og vi håper at motparten også er innstilt på det. For å gjøre TV-tittingen litt bedre i denne situasjonen gir vi alle våre kunder 25 ekstra poeng i hele mars som de kan bruke til å velge blant et stort utvalg av kanaler og strømmetjenester i valgmenyen sin, som for eksempel strømmetjenestene HBO Nordic eller Paramount+, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia.

Kjernen i forhandlingene handler om kundenes valgmuligheter, og at Telias kunder ikke skal måtte betale for innhold som de ikke har interesse av.

– Vi vet at valgfrihet er viktig for våre kunder, og vi vil alltid jobbe for å levere Norges beste og mest fleksible TV-produkt til en fornuftig pris. Vi har bevisste kunder som ønsker å stå fritt til å kunne endre sin TV- og strømmepakke ettersom hva de vil se på. Dette har vært en suksess siden vi lanserte dette som første selskap i Norge, og kundene våre endrer og velger nye tjenester daglig, fortsetter Kaalen.

– Vi håper fortsatt å finne en rask og god løsning med NENT, slik at vi sammen kan fortsette å skape gode seeropplevelser i tiden fremover til glede for alle kunder og seere, sier han.

– Vår dør står åpen, og vi setter oss ned når som helst for å forhandle videre, avslutter Pål Rune Kaalen leder for privatmarkedet i Telia.

- - - - ANNONSE - - - -