Bergen kommune med vaksinebønn til innbyggerne: – Ta telefonen!

Bergen kommune opplever å ikke få kontakt når de ringer for å tilby folk vaksine mot covid-19. Mange er også skeptiske til å oppgi personopplysninger.

Av: Sandor Dahl   2021-04-02 13:17:16 
  Sist oppdatert 2021-04-02 15:06:41 

Bergen kommune har de siste ukene støtt på en uventet utfordring i vaksineringen folk tar ikke telefonen når de ansatte fra koronatelefonen ringer for å tilby dem en time. Dette gjelder personer i risikogruppene som ikke får tilbud om vaksinen fra sin fastlege. 

Problemet har blitt så omfattende at kommunen har lagt ut en oppfordring på egne hjemmesider langfredag.

– Det virker som mange vegrer seg for å svare på telefoner som kommer fra ukjent nummer. Dette koster oss ekstra tid og arbeid, og fører til at færre enn ellers får tilbud om vaksinering. Når våre ansatte bruker mye tid på å ringe ut, går det også ut over kapasiteten til koronatelefonen, sier Wenche Thorsen Strømmen, avdelingsleder for koronatelefonen i Etat for håndtering av koronavirus.

En annen utfordring for dem som ringer, er at flere ikke ønsker å oppgi personopplysninger.

– Noen er mistenksomme og skeptiske, noe som vi har forståelse for. Men de som ringer er helsepersonell som skal lage et journalnotat for å forberede vaksineringen, så dette er opplysninger vi trenger, understreker Strømmen. 

Dem som blir oppringt, blir bedt om å oppgi personnummer, og får blant annet spørsmål om de har tatt andre vaksiner de siste sju dagene, om de er i karantene, om de har testet seg for koronavirus, om de har vært i utlandet eller har luftveissymptomer. Vaksinen er gratis, og ingen vil derfor bli spurt om å oppgi betalingsinformasjon. 

– Vi kommer til å fortsette å ringe gjennom påsken. Oppfordringen blir dermed rett og slett å ta telefonen når den ringer. Da hjelper du kommunen med å få gjennomført vaksineringen mer effektivt, sier avdelingsleder Wenche Thorsen Strømmen i koronatelefonen. 

- - - - ANNONSE - - - -