Banken tabbet seg ut: Kunde hadde ikke betalt lånet – sendte identifiserende SMS til 4000

Sparebanken Vest sendte torsdag morgen ut en melding til 4000 av sine kunder, der de opplyste at en navngitt person ikke hadde betalt lånet sitt i tide.

Av: NTB   2021-02-04 09:27:44 
  Sist oppdatert 2021-02-04 10:26:44 

Meldingen, som ble sendt ut torsdag morgen, skulle påminne en lånekunde om en manglende innbetaling ved forfallsdato.

– Vi jobber nå på spreng for å se hvor mange som har fått denne meldingen. Det er et betydelig omfang. Per nå ser det ut til å være rundt 4.000 av bankens kunder. Vi ber dem se bort fra den SMS-en, sier kommunikasjonssjef Johannes Dobson i Sparebanken Vest til NRK, som først omtalte saken.

Banken vet ikke om feilen har automatisk eller manuell årsak, men har kontaktet den berørte kunden og beklaget på det sterkeste.

– Vi vil følge opp med vedkommende i ettertid, sier Dobson, som må komme tilbake til om kunden får erstatning for forholdet.

Banken varsler at den vil gjennomføre tiltak for å forhindre at noe lignende skjer igjen.

De 4000 kundene som fikk den aktuelle SMS-en, fikk torsdag formiddag en ny SMS der Sparebanken Vest på det sterkeste beklager feilsendelsen.

– Vi kan forsikre deg om at innholdet i denne SMSen ikke har noe med deg å gjøre, så du kan trygt se bort fra dette, skriver banken.